måndag 7 januari 2013

Broderade bonader, en kulturskatt!


Bild: Kistamässan


Redan i slutet av 1800-talet började det att bli populärt att ha broderade bonader i hemmen, gärna med religiösa tänkespråk. Seden att hänga tygstycken på väggarna var inte ny men förr hade man sina bonader uppe till speciella helger för att dölja de sotiga väggarna. När helgen var slut togs bonaderna ner igen. Nu lät man bonaderna hänga uppe hela året.
De förekom först i s.k. herrskapshem där kvinnor med gott om tid gärna broderade.
 
 
Bild: Kulturtanterna

Kvinnor, på landet, som tidigare lagt mycket tid på att odla och bearbeta lin fick mer tid när de kunde köpa färdigt bomullsgarn och tyg till en billig penning. Broderiet blommade upp.
Populärt blev att brodera olika sentenser som Egen härd är guld värd eller Morgonstund har guld i mund.



Bonad med Snoilskycitat. Jugendmönster. Bild: Privat
 


Broderandet av dessa bonader blev vanligt att flera orsaker. Ofta förekom det att prästen eller prästfrun bildade syföreningar där unga flickor/kvinnor träffades och broderade. Ett annat sätt att sprida broderikonsten var genom skolan.
När textilslöjden infördes i skolorna fick småskolelärarinnorna tillfälle att lära ut broderikonsten. Då blev det vanligt att flickorna broderade bonader eller paradhanddukar som slöjdarbete.



Populärt text för sin tid. Jugendmönster. Bild: Privat


I norra Sverige var det vanligt med religiösa tänkespråk som förmedlade några allvarsord. Vid sidan av de religiösa tänkespråken trängdes de moraliserande som predikade förnöjsamhet och flit.
Drömmen om det egna hemmet och den lilla röda stugan är en annan typ av bonadstext.


Bild: Ond i Klinte


Det var med postorderkatalogerna och mönstertidningarna runt sekelskiftet 1900 som mönster till bonader spreds till en bred allmänhet.
År 1912-1913 visade Åhlén & Holm tre olika motiv i sin postortderkatalog  för att tre år senare ha ökat sitt utbud till 31 olika.
Moti­­­ven var av skiftande slag, men blommor, änglar, skogs- och lantbruksmotiv tillsamman med människor i nationaldräkt och kyrk­­liga motiv var vanligast. Även den röda stugan med sjön i bakgrun­­den och kyrkan på höjden förekom ofta.
Bonaderna köptes med uppritat mönster ibland färdigfållade men gar­­net fick man skaffa själv.



Bild: Antikvärlden


Bonadernas glansperiod varade fram till 1920-talet då de fanns i snart sagt varje hem, vanligast bland torpare och bönder. Att bro­­­dera var den tidens fritidssysselsättning, men givetvis skulle andra viktigare sysslor vara klara först. Men att bara sitta om kvällarna, utan att ha något i händerna, var otänkbart.  Lämpligt var då att fästmör och blivande husmödrar broderade för att ha väggbonader färdiga att sätta upp när man fått ett eget hem som skulle smyckas.




 Bild: Jane Fredlund

 
Bild: Jane Fredlund



Bild: Jane Fredlund


Trots samma motiv är inte en bonad den andra lik, eftersom färgsättning och stygn gör dem alla unika. Någon har broderat med små fina stygn medan en annan har sytt lite valhänt.

Med tiden blev de broderade bonaderna omoderna utan skickades till lump eller trasmattor. Men tiderna ändras och idag säljs de broderade bonaderna på auktion, efter att tidigare ha sålts i en hög med tyger, ofta för en spottstyver.
Det är med bonaderna som med så mycket annat. Det har blivit tid för en omvärdering av detta kvinnliga hantverk.

 
Syjunta 1918. Bild: Bie runt förra sekelskiftet
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar