tisdag 3 januari 2012

Modets och konsthantverkets Leonardo da Vinci!

 Mode ca 1915

Mariano Fortuny (1871-1949) föddes i Spanien men växte upp i Paris dit mamman flyttade när Mariano var tre år och fadern avlidit.
1889 flyttade modern tillbaka till familjen i Venedig där hon installerade sig i familjen palats, Palazzo Fortuny. Palatset blev en samligsplats för artister och författare och Mariano utvecklade ett intresse för fotografi medan han studerade konst.

File:Palazzo Fortuny.JPG

I Venedig utvecklades Mariano till en mångsidig konstnär och ställde han ut i München, på Venedigibiennalen och på Societé Nationale de Beaux-Arts i Paris. Han gjorde ett flertal scenografier på kända teatrar och for på uppdrag mellan Europas mest betydande städer.


Delphos, klänning och aftonjacka 1920.
Bild: Victoria and Albert Museum, Storbritanien

Mariano Fortuny gjorde sig känd som fotograf, teaterdesigner och kreatör men mest av allt blev han känd för sina extraordinära tyger och kläder.
I hemstaden skapade han en textilfirma och arbetade som mönsterritare och uppfinnare av tekniska uppfinningar. Han skapade tunga sammets- och brokadkläder inspirerade av renässansporträtt av Tizian och Tintoretto.

Än idag ha dessa plagg ett relativt högt värde och säljs ibland på auktion.
 Denna klänning  är sydd 1920-1930 och hade ett utgångspris på 1000 pund. Slagpiset är okänt.

Tygernas mönster har influenser från Kina, Japan, Persien, Turkiet, Spanien och Nordafrika.
1909 registrerade han sin design av klänningen Delphos, en lång smal klänningstyp, baserad på den joniska versionen av den klassiska grekiska kvinnodräkten, kallad chiton.
Delphos bestod av ett stycke tyg i en extrem plissering. För att kunna utfoma denna plissering utvcklade han en speciell metod som än idag inte kunnat imiteras med samma resultat. Tyget är siden och plisseringen gör att klänningen smiter åt utmed kvinnokroppen och slutar i ett böljande fall. Detta var prototypen, sedan skapade han åtskilliga varianter på samma tema. Nacken och ärmarna är skapade så att de binds samman eller tillsluts genom att dra i ett band, uppträdda med venetianska glaspärlor.


Design: Mariano Fortuny, egen tillverkning av tyget
Bild: The Kyoto Costume institute.
Det haute couturemode som han skapade hade inte mycket gemensamt med det mode som de flesta kvinnor bar vid denna tid. Det var en liten priviligierad grupp som bar hans skapelser. Trots detta kan man säga att deras inflytande över det allmänna modet var större vid denna tid än vad haute couturen är idag.
År 1911 visar han klänningar, tunikor och scarves på en utställning på Louvren i Paris. Många av de för sin tid kända stjärnor som Eleonora Duse och Isadora Duncan bar hans kläder vilket gav en exta skjuts till att hans design spreds i vidare kretsar.


Fortuny_textile
Samma år som han skapade Delphosklänningen, 1909, registrerade han en tygfabrik för tryckta sidentyger och utförde arbetet med hjälp av en maskin som han själv uppfunnit.
Hans design sålde bra och han öppnade boutique i Paris och London och hade visningar i New York.

Design: Issey Miyake

Mariano Fortunys plisserade tyger har på senare tid inspierat japanen Issey Miyake i hans klädskapande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar